X
تبلیغات
رایتل
Top java codes
شنبه 8 فروردین‌ماه سال 1388
"خودنگاره ها"
در مسیر رمزگشایی و خوانش اثری هنری، آگاهی از بستری که اثر در آن شکل گرفته است و نیز زمینه ای که هنرمند در آن زیسته امری ناگزیر به نظر می آید. اثرهنری معاصر، غالباً حاوی عناصری از ساختمان اجتماعی بستری است که در آن شکل می گیرد. در این میان سلف پرتره شکلی از اثر هنری است که بیش از هر شکل دیگری از اشکال هنر، بر این ارجاعات تاکید می ورزد. بنابر تجربه ی تاریخی سلف پرتره ها بر آیندی از آگاهی هنرمند نسبت به «خویشتن» خویش و در مرتبه ای عام تر، میل به آگاهی در سطح اجتماع اند.
از نیمه ی دهه ی 1370 تا به امروز اشتیاق هنرمندان ایرانی در به کار گیری این شکل خاص هنری رشد چشمگیری داشته است. گرچه گسترش رسانه های دیجیتال خود می تواند یکی از عوامل عملی این رشد روزافزون باشد اما با نگاهی تاریخی
می توان تاثیر تحولات اجتماعی دهه ی اخیر ایران را عامل اصلی توجه هنرمندان به «خویشتن» دانست.
«خودنگاره ها» مجموعه آثار هنرمندانی است که همگی با یاری رسانه ی عکاسی – چه به صورت مستقیم و چه با سودجستن از فرآیندهای پساعکاسانه- دست به ساخت اثر زده اند. گرچه پاره ای از آثار به نمایش در آمده در مجموعه ی حاضر، پیش از این هم ارائه شده اند اما نمایش این آثار در کنار هم، تاویل تازه ای را آشکار می سازند که مخاطب را در بازخوانی تاریخی عصر خود یاری می کند. در پایان باید یادآور شوم که متاسفانه شمار قابل توجهی از آثار تاثیر گذار دهه ی اخیر در مجموعه ی حاضر حضور ندارند و این امر ناشی از فضا و زمان اندک برای جمع آوری و ارائه ی آثار بود.
-علی اتحاد-

"Auto portraits"

It is hard to decipher and understand an art work; without knowing the context in which the art work is being created; and also the context in which the artist is living. A contemporary art work usually contains of some elements from the society structure in which it is created."Self portrait" is a kind of art work that emphasizes these referrals more than other forms of art works. Based on the historical experiences in this field, self portrait is a resultant of the artist's awareness of "self"; and in more common way, of this tendency towards the society.
Since the middle of 1370s, the tendency towards this kind of artwork has been increased significantly, among the Iranian artists. Though, the expanding of digital media can be a cause of this; but from a historical point of view; the latest evolutions of the last decade in Iran seems to be the main reason for this.
"Auto portraits" is a collection of the works of artists who used the medium of photography; either by using the photography itself or performing post-photographic processes on the frames. Although some of these works have been exhibited before; but showing them together, reveals a new interpretation that helps the audiences for historical understanding of their recent age. At the end it is necessary to remind that a significant number of the most important art works of the recent decade are not present in this collection because of the time and space limitations.

-Ali Ettehad-

فهرست هنرمندان : باربد گلشیری/ غزاله هدایت/صادق تیرافکن/ بهروز راعی/ نیکو ترخانی/ وحید شریفیان/ رضا عابدینی/ مانیا اکبری/ سمیرا علیخان زاده/ مهران مهاجر/ شاپور پویان/ افشان کتابچی/ کتایون کرمی/ بهنوش شریفی/ کتایون دهچمنی/ علی اتحاد/ ژینوس تقی زاده/ رزیتا شرف جهان/ بهرنگ /صادق تیرافکن/ خسرو حسن زاده/صمدزادگان/ امیر علی قاسمی Barbad Golshiri-Sadegh Tirafkan- Jinoos Taghizadeh- Ghazaleh Hedayat- Behrouz Rae- Nikoo H.Tarkhani- Vahid Sharifian-Reza Abedini- Mania Akbari- Samira Alikhanzadeh- Mehran Mohajer- Shapour Pouyan- Afshan Ketabchi- Katayoun Karami- Behnoush Sharifi-Katayoon Dehchamani- Ali Ettehad- Rozita Sharafjahan- Behrang Samadzadegan- Amirali Ghasemi- Sadegh Tirafkan- Khosrow Hasanzadeh
زمان
نمایشگاه : جمعه- 14- فروردین 1388
سخنران: حمید سوری- پنجشنبه 21 فروردین 1388