-
در جزیره ی اسب های سخنگو
شنبه 13 تیرماه سال 1388 13:28
حرفه هنرمند- شماره ی بیست و هشتم- بهار هزار و سیصد و هشتاد و هشت Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA در جزیره ی اسب های سخنگو (درباره ی مجموعه ی اسب ها اثر تیم فلچ) علی اتحاد متن حاضر به مجموعه ای مشخص از آثار تیم فلچ می پردازد و پیش از هر چیز در پی پرهیز از پیش داوری و طرح دامنه ای تازه از تأویل است. گرچه...
-
والعادیاتِ ضّبحآ
چهارشنبه 20 خردادماه سال 1388 03:15
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA بنا بود یادداشت حاضر روز یکشنبه وبسایت رخداد منتشر شود که احتمالاً به دلیل تراکم برنامه ها در روز های پیش از انتخابات این اتفاق رخ نداد. _________________________________________________________ والعادیاتِ ضّبحآ (قسم به اسب هایی که نفس هایشان به شماره افتاده) درباره ی...
-
نگاهی به گفتمان نظری سپهر سایبر
یکشنبه 13 اردیبهشتماه سال 1388 01:46
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA شماره ی بهار فصلنامه هنر ___________________________________________ نگاهی به گفتمان نظری سپهر سایبر علی اتحاد درآمد در آغاز کار این توضیح ضروری به نظر می رسد که آن چه در این نوشتار، زیر عنوان «سپهرسایبر» می آید در حقیقت برگردانی است از ترکیب آشنای فضای سایبر(1) که پس از...
-
از چهره نگاری تا خودنگاری-صالح تسبیحی
شنبه 5 اردیبهشتماه سال 1388 00:40
روزنامه اعتماد پنج شنبه، 3 اردیبهشت 1388 - شماره 1933 درباره نمایشگاه «خودنگاره ها» در گالری طراحان آزاد از چهره نگاری تا خودنگاری صالح تسبیحی خودنگاری عبارت از تمام آثاری است که یک فرد از خود به جای می گذارد و بنا بر این تعریف تمام آثار هنری یک هنرمند هم می تواند خودنگاری باشد. چهره پنهان داوینچی نهفته در لایه اولیه...
-
خود نگاره ها Auto portraits
سهشنبه 11 فروردینماه سال 1388 14:39
نمایشگاه "خودنگاره ها"، نگاهی به سلف پرتره ی عکاسانه ی معاصر ایران، به انتخاب علی اتحاد گالری طراحان آزاد گشایش: جمعه 14 فروردین ساعت 16 تا 20 زمان نمایشگاه: 14 تا 20 فروردین 1388 " Auto portraits" exhibition, A review on Iranian contemporary photographic self-portraits, Curated by Ali Ettehad ....
-
خودنگاره ها-نمایشگاه تصاویر عکاسانه 15 فروردین 1388
شنبه 8 فروردینماه سال 1388 16:36
"خودنگاره ها" در مسیر رمزگشایی و خوانش اثری هنری، آگاهی از بستری که اثر در آن شکل گرفته است و نیز زمینه ای که هنرمند در آن زیسته امری ناگزیر به نظر می آید. اثرهنری معاصر، غالباً حاوی عناصری از ساختمان اجتماعی بستری است که در آن شکل می گیرد. در این میان سلف پرتره شکلی از اثر هنری است که بیش از هر شکل دیگری از...
-
نمایشگاه حامد صحیحی «مارکوپولو»، در گالری طراحان آزاد
چهارشنبه 23 بهمنماه سال 1387 21:14
مارکوپولو و دلقکی در آسمان به بهانه ی نمایشگاه حامد صحیحی «مارکوپولو»، در گالری طراحان آزاد علی اتحاد- نیکو حاجی ترخانی آدم های درون قاب در قیاس با کل تصویر و بنا بر عادت دیداری ما کوچک به حساب می آیند. و اگر بخواهید با دقت آن ها را ببینید باید به اثر نزدیک شوید و قطعاً با نزدیک شدن به اثر منظره ای که آنان را در بر...
-
در ادامه ی نمایشگاه گل و بلبل در گالری طراحان آزاد
پنجشنبه 3 بهمنماه سال 1387 16:37
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA دوباره روزنامه ی اعتماد در چاپ یادداشت تاخیر کرد ___________________________________________________________________________________ گل و مرغ های رنگ روغن روی بوم در ادامه ی نمایشگاه گل و بلبل در گالری طراحان آزاد علی اتحاد- نیکو حاجی ترخانی " نقاشی گل و مرغ. اصطلاحی...
-
Words and pictures: on reviewing photography, Liz Wells
جمعه 20 دیماه سال 1387 20:24
Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA MicrosoftInternetExplorer4 واژگان و تصاویر: درباره ی نقد عکس * لیز ولز مترجم: علی اتحاد " هنر، تاویل گر نانمودنی هاست؛ مواردی که تلاش برای رساندن معنایشان به واسطه ی واژگان حماقت به نظر می رسد" (ادوارد وستون ١٩٣۰) (I). منشا این مقاله، مقاله ی دیگری است، درباره ی...
-
پیام های میانجی: بازتولید فرهنگی به واسطه ی تبلیغات
پنجشنبه 28 آذرماه سال 1387 16:42
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 حرفه؛ هنرمند، شماره ی بیست و شش، ویژه ی پاییز، ویژه نامه ی گرافیک تبلیغات، هزار و سیصد هشتاد و هفت ___________________________________________________ پیام های میانجی: بازتولید فرهنگی به واسطه ی تبلیغات سِوال دُلگراوغلو یاوز/ مترجم: علی اتحاد عقاید مختلفی درباره ی...
-
به بهانه ی نمایشگاه مهاجر در گالری راه ابریشم
سهشنبه 26 آذرماه سال 1387 22:18
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 قرار بود این یادداشت امروز سه شنبه بیست و شش آذر هزار و سیصد و هشتاد و هفت در روزنامه ی اعتماد چاپ شود اما به دلایلی که نمی دانم چاپ آن به شنبه ی یا یکشنبه ی هفته ی آینده موکول شد که از بازه ی مدت زمان نمایشگاه جناب مهاجر خارج است. به هر حال تصمیم گرفتم پیش از...
-
نمایشگاه انفرادی وحید چمانی در گالری نار
شنبه 23 آذرماه سال 1387 03:54
Normal 0 false false false پنجشنبه سی آبان هزار و سیصد هشتاد و هفتف روزنامه اعتماد، با نام " همچون شبح زدگان" _______________________________________ اسید آمینه های چمانی به بهانه ی نمایشگاه انفرادی وحید چمانی در گالری نار [بیست و چهارآبان تا هفت آذر] نمایشگاه وحید چمانی در گالری نار، شاید آن هم در نگاه نخست...
-
به بهانه ی نمایشگاه صادق تیر افکن در گالری اثر
دوشنبه 18 آذرماه سال 1387 05:18
Normal 0 false false false MicrosoftInternetExplorer4 روزنامه ی اعتماد، پنجشنبه بیست و سوم آبان هزار و سیصد هشتاد و هفت ________________________________________________ نقش مایه های انسانی به بهانه ی نمایشگاه صادق تیر افکن در گالری اثر پیش از هر چیز بد نیست به توصیح آنچه در نمایشگاه اخیر صادق تیر افکن به نمایش گذاشته...
-
تار و پود هنرمند در گالری آزاد - برای نمایشگاه غزاله هدایت
جمعه 8 آذرماه سال 1387 03:53
Normal 0 false false false این یادداشت به بهانه ی نمایشگاه غزاله هدایت در روزنامه ی اعتماد - سه شنبه هفت آبان 1387- چاپ شد که متاسفانه مورد جرح و تعدیل بسیار قرار گرفت. هر چند دوستان ما در اعتماد نام سانسور بر این عمل خود نگذاشتند اما اصل مطلب را البته با تاخیر در ویرگول گذاشتم تا مورد مطالعه ی دوستان خواننده قرار...
-
Association of Form and Expression in End Time
شنبه 16 شهریورماه سال 1387 01:28
An essay on Jill Greenberg`s works, Tandis magazine, No.91, 2007, Tehran, Iran. ______________________________________________________________________ Association of Form and Expression in End Time Ali Ettehad End Times is the title for a collection of manipulated images by the American artist Jill Greenberg which...
-
Institution and aesthetic of the photographic image
چهارشنبه 30 مردادماه سال 1387 01:43
فصلنامه بیناب، 1387، زیر چاپ ______________________________________ نهادها و زیبایی شناسی تصویر عکاسانه نهادها نظام های سازمان دهی شده و انسجام یافته ای هستند که مناسبات و قوانین خاص خود را دارند و در جامعه به عنوانی پایگانی فرهنگی و اجتماعی پذیرفته می شوند. هر چند که ممکن است این تعریف چندان دقیق به نظر نرسد لیکن به...
-
Hand as a subject - a critical essay on Shirin Neshat`s works
یکشنبه 13 مردادماه سال 1387 02:27
Tandis magazine, No.85 , 2006 دست در مقام سوژه تصویر از لب ها، دست راست و نوشتههایی که به نظر میآید پشت دست را پوشانده تشکیل شده است. نوشتهها به وضوح قابل خوانشاند و به نظر میآید قطعات شعری باشند که به صورت منقطع به انگشتان نگاشته شده است. به هرحال با کمی دقت در رابطهی میان متن و عکس میتوان به سادگی پی برد که...
-
Pasolini, Croce, and the Cinema of Poetry
سهشنبه 11 تیرماه سال 1387 15:28
فصلنامه ی خیال- تابستان 1387- (زیر چاپ) + به واسطه ی تاخیر هجده ماهه ای که بر سر چاپ این مقاله پیش آمد تصمیم گرفتم آن را پیش از انتشار کاغذی در ویرگول منتشر کنم ______________________________________________________________________ پاتریک کینگ (دانشگاه ویسکانسین، ایالات متحده) پازولینی- کروچه و سینمای شعر علی اتحاد در...
-
Prince`s Cowboys: an article on Richard Prince works
شنبه 1 تیرماه سال 1387 14:38
Prince`s cowboys”, an article on Richard Prince works, Tandis magazine, No.97, 2007" __________________________________________________________________________________ آدرس وب سایت هنرمند: http://www.richardprinceart.com/ نشانی تصاویر مجموعه ی گاوچران ها در وب سایت هنرمند: http://www.richardprinceart.com/cowboys.html...
-
Form for expression - an essay on Phil Borges`s photos
شنبه 4 خردادماه سال 1387 15:55
Tandis magazine, No.88,2006 ________________________________________________________________________________________ " سوژه های او پیر و جوان با نگاه های خیره و مصمم، با چنان قدرت و ذکاوتی می نگرند که گویی این نگاه زاییده ی درد است. " (واشنگتون پست 1998) فرم در خدمت بیان بنابر تجربه ی تاریخی، هرگاه در اثری...
-
“Resurrection of a post-modern artist”
شنبه 28 اردیبهشتماه سال 1387 09:22
“Resurrection of a post-modern artist”, a review on Andrzej Dragan`s self-portrait, Tandis magazine, No.97, 2007 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ رستاخیز هنرمند پسامدرن " دوست دارم چیزها را به روش خودم به یاد بیاورم . آن ها را چگونه به...
-
Spiritual Art
دوشنبه 20 اسفندماه سال 1386 01:52
فصلنامه هنر، پاییز 1386 ____________________________________________________________________________________ [گزارشی از سه هنرمند رسانه ی نو] هنر معنوی - سنجش معنایی معنویت وقتی به واژگانی چون معنویت، معنوی یا روحانی برخورد می کنیم مجموعه ای از داده های مرتبط با مذهب، آیین و عرفان به ذهن ما هجوم می آورند که بستگی...
-
Silet puppets - on "Kabuki players" by Hiroshi Watanabe`
چهارشنبه 8 اسفندماه سال 1386 19:16
مشاهده ی مجموعه دو هفته نامه ی تندیس، شماره ی صد و نوزده __________________________________________ عروسک های خاموش (نگاهی به مجموعه ی بازیگران کابوکی اثر هیروشی واتانابه) "در آغاز و پیش از هر چیز/ در کشتزار مقدست، ای خدای توانا/ ای کاش آخرین دانه هایی که درو می کنند/ ای کاش آخرین دانه های برنجی که درو می شود/ با عرق...
-
Dorothea LangeMigrant Mother, Nipomo, California
شنبه 27 بهمنماه سال 1386 00:13
حرفه هنرمند، پنجره ی بسته، پاییز 1386. دوروتی لانگ مادر مهاجر، نیپومو، کالیفرنیا هانس میشل کوتزل ترجمه: علی اتحاد سقوط بازار سهام، بحران اقتصادی و خشک سالی مصیبت بار جنوب آمریکا، سبب شد تا دهه ی 1930 در ایالات متحد امریکا با نام «سال های تلخ»(1) مشهور شود. در طول همین دوران بود که دوروتی لانگ (2) پرتره ای از یک زن...
-
substitute words -on Chema Madoz`s photos
چهارشنبه 24 بهمنماه سال 1386 00:31
دوهفته نامه ی تندیس، شماره ی صد و هفده، 1386. ______________________________________________________________________________________ _ واژگان بدلی (نگاهی به آثار چِما مادوز) «چِما مادوز» عکاسی است که با خاطره ی اشیا بازی می کند. و بنا به تعبیری، دایره ای از واژگان کهن را برای از نو ساختن قالب های تازه به کار می گیرد؛...
-
Jaze Tabatabae
یکشنبه 21 بهمنماه سال 1386 22:16
چرخدنده های یتیم شده ساعت نزدیک پنج صبح بود که خوابم برد، چهار ساعت بعد با صدای گوشی ام از خواب بیدار شدم. متن پیام کوتاه بود: " ژازه فوت کرد". چند ثانیه ی گنگ گذشت تا فهمیدم فرستنده ی پیام کیست. چرای دریغ، چند دقیقه ای بیش نپایید که ژازه پیر بود و تنها و چند سالی بود که دیگر در خانه اش را هم به این راحتی ها باز نمی...
-
from Barbad Golshiri`s website
جمعه 19 بهمنماه سال 1386 20:10
( A Huge Amount of Enough ) (2008) Installation 23 tons of plaster powder Azad Art Gallery Execution : Payam Boroomand, Barbad Golshiri, Taymaz Manghebtai and Azad Rohbakhshan Special thanks to: Rozita Sharafjahan and Mohssen Nabizad é The audience enters and walks downstairs to enter the main space, but faces a white...
-
Bass, Barbad Golshiri, Azad Art gallery
دوشنبه 8 بهمنماه سال 1386 13:00
بس است دیگر! (نگاهی به نمایشگاه باربد گلشیری در گالری طراحان آزاد) از راه پله که می روی پایین، از پاگرد دوم، راه پله تمام می شود. انگار دهانه ی سیلوی آرد را گشوده باشند. تا پای پله گردی سفید پیش آمده و درِ ورودی بعدِ پله ها که عادت داری با عبور از راه پله ببینی اش زیر توده ای سفید مدفون است. اگر لامپی آویخته را ببینی...
-
Real chimères - on Eva Lauterlein`s photos
چهارشنبه 3 بهمنماه سال 1386 04:30
دوهفته نامه ی تندیس، شماره ی صد و شانزده، بیست و پنجم دی ماه 1386 ______________________________________________________________________________ کیمرای حقیقی «کیمرا» (۱) مشهورترین مجموعه ی ایفا لوترلاین (۲) است و با توجه به شیوه ی برخورد عکاس با ابزار عکاسی و نتایج حاصل از آن پژوهشی نشانه شناسانه به حساب می آید....
-
An Interview about recent exhibition of Haft honar gallery
یکشنبه 30 دیماه سال 1386 20:03
روزنامه اعتماد، سی ام دی ماه ۱۳۸۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ گفت وگو با مهدی مقیم نژاد و مجید کورنگ بهشتی- عکاس یک نتیجه از دو راه متفاوت علی اتحاد در هفته یی که گذشت نمایشگاه عکسی با عنوان «گفت وگوی شعر و عکس» به همت کورش ادیم...